Luiza Kwiatkowska: 20 kawałków

Wystawy indywidualne zagraniczne /
 nazwa
20 kawałków / 20 pieces
 miejsce
 termin
 wstęp
Darmowy

Gadające plakaty

Seria 20 plakatów zaprojektowanych przez artystkę Luizę Kwiatkowską jak również wybór jej innych dzieł dla tej wystawy natychmiast zwraca uwagę, jednocześnie wpływając na ich odbiór zarówno emocjonalny jak i racjonalny. Indywidualna ekspresja wizualna artystki ukazuje treść dzieł, które za pomocą niezwykłych rozwiązań kompozycyjnych przekazują zamysł artystyczny. Przesłanie prac zawarte jest w konkretnych obrazach, które skłaniają do przemyśleń i do interpretacji własnej. Elementy, z których składają się plakaty zostały ułożone w wyważony sposób i trafnie oddają przekaz autorki. W zależności od osobistych doświadczeń odbiorcy i indywidualnego pojmowania sztuki, prace mogą wywoływać różne emocje i uczucia. Jednych plakaty L. Kwiatkowskiej rozbawią, dla innych staną się poparciem ich własnych przemyśleń, niektórych wprowadzą w stan zadumy czy sprawią, że się rozmarzą, a jeszcze innych postawią przed niekończącym się szeregiem pytań. Artystka w umiejętny sposób posługuje się wizualnym środkiem wyrazu, by przywoływać doświadczenia, pobudzać wyobraźnię i wywoływać emocje. Jednocześnie ta forma wyrazu wybrana przez autorkę – to ona, gdy forma językowa zawodzi, pozwala wyeksponować emocje, których doświadcza odbiorca.
L. Kwiatkowska zdecydowała się na ukazanie miłych dla oka sylwetek kotów i ptaków jako sposób komunikacji z odbiorcą, który pozwoli na przywołanie ciepłych uczuć i pozytywnych emocji. Sylwetki wybrane przez autorkę służą wyrażeniu niezależności, symbolizują wiedzę i ukazują elegancję z dozą tajemniczości. Kotom podobnie jak ludziom przytrafiają się zarówno zabawne jak i nietypowe sytuacje, dzięki czemu na plakatach gości także humor. Pokaz tychże prac na wystawie rodzi w bezpośredni sposób silną recepcję w odbiorcy.
L. Kwiatkowska stosuje misternie dobrane elementy wizualne, barwy oraz tekst, aby odwzorować swój zamierzony przekaz i pochwycić uwagę odbiorcy, dzięki czemu jej prace cieszą oko i zatrzymują przy sobie.
Elementy tekstowe, które zastosowała artystka stanowią integralną część plakatów, jako że to także one skłaniają do przemyśleń i ukazują zamysł autorki. Rozmieszczenie, czcionka oraz rozmiar tekstu zostały precyzyjnie dobrane, tak aby odczytanie i zrozumienie ich nie stanowiło trudności. Harmonia barw i kształtów odgrywa ważną rolę na plakatach, ponieważ wpływa na uwagę i emocje odbiorcy. Bez wątpienia zestawy kolorystyczne dobrane przez autorkę w celu uwierzytelnienia przekazu spełniają swoje zadanie, przemawiając estetycznie do odbiorcy, który może dowolnie interpretować w zależności od swoich zainteresowań, chęci i potrzeb.
Artystka zachęca odbiorcę, by ten zanurzył się w podstawę twórczą projektowania plakatów, która bez wątpienia wymaga od autora wysokich umiejętności artystycznych jak i technicznych, dzięki czemu odbiorcy oferowane dzieła są atrakcyjne i skuteczne w wymowie.
Plakaty Luizy Kwiatkowskiej na wystawie „20 pieces” (dosł. 20 kawałków) ukazują nasze potrzeby, osiągnięcia życia codziennego, nadzieje, doświadczenia i ideały. Jednocześnie prace zawarte na wystawie wzbogacają naszą wiedzę o środki artystycznego przekazu oraz jego profesjonalne zastosowanie w celu misternego oddania myśli i uczuć artysty w danej materii. Dzięki temu promowany jest obiektywny odbiór dzieła w komunikacji i interakcji międzykulturowej. Plakaty stworzone przez L. Kwiatkowską pozwalają każdemu z nas wyrażać emocje, uczucia czy chęci. Sprzyjają odzwierciedlaniu relacji i postaw, które przybieramy w prawdziwym życiu.

Dr Inta Klāsone

PLAKAT PRZYZWYCZAIŁ NAS, że wypowiedź o świecie i o nas samych może się realizować poprzez pośrednika. O człowieku można mówić butem, krzesłem, rękawiczką, psem, ptakiem, obłokiem. Kot, jak i cała fauna i flora mieszczą się w tych zbiorach atrybutów, metafor, podstawień. Kot, sam w sobie, ciągnie za sobą bogaty zbiór znaczeń i kontekstów. Wiemy, że chodzi swoimi ścieżkami, jest pamiętliwy, ma osobowość. Ale to, co może być szczególnie atrakcyjne dla artysty, który się go uczepi, jest to, że kot kumuluje w sobie całą masę przeciwieństw. Z jednej strony miękki z innej ostry, udomowiony ale dziki i niezależny zarazem, naburmuszony i skory do beztroskiej zabawy. Chcąc powiedzieć coś na temat kota rzucamy jedno określenie i natychmiast przychodzi nam do głowy jego przeciwieństwo. To rozedrganie znaczeń, punktów odniesienia, charakterów odnajduję w pracach Luizy. Pojawiają się w prezentowanej serii ale pojawiały się też i wcześniej w twórczości artystki. Ta kocia wolność udziela się zarówno kompozycji, kolorystyce jak i samemu zestawieniu słów z obrazem. Owszem, artystka dobiera słowa lub frazy do wybranych form, szuka między nimi połączeń ale są to zestawienia które lubię – na granicy tego co racjonalne i nieracjonalne. Chociaż plakat zazwyczaj jest działaniem celowym, obliczonym na szybkie zaistnienie komunikacji to nie ma nic nudniejszego niż znaczeniowa arytmetyka, która potrafi się zamienić w lichy rebus. W pracach Luizy szczęśliwie 2+2=4,76 dzięki czemu doświadczenie lektury tych obrazów może następować wielokrotnie. Obrazy zapadają w pamięć, bo są propozycją spojrzenia na rzeczywistość a nie podaną gotową definicją.
Oczywiście musimy zadać pytanie – dlaczego mamy oglądać kotki, gdy świat płonie? Jako ludzkość daliśmy światu ostro w kość i teraz ten świat nam się rewanżuje a czarnowidztwo zalewa media, zatruwa nasze umysły, wbija w deprechę i utrwala stan beznadziei i bezmyślenia. Lepszy od czarnowidzenia jest czarny humor, którego w tej serii plakatów jest całkiem sporo. To właśnie na taką stronę chce nas artystka przeciągnąć. Koty na plakatach Luizy są grą z formą i znaczeniem, co podsumowuje w jakimś sensie liternicza praca „What is the message?”. Są także eksperymentem formalnym, cytatem, znaleziskiem, wolnością od skostniałych designerskich nawyków nakazujących trzymać się gridów i formalnej konsekwencji. Jeśli trzeba zmienić formę typografii tak, by obraz na tym zyskał – dokonuje się wolta z fontu na pismo odręczne, jeśli makrofotograficzna rejestracja potrzebuje detalu i kontrastu – bez wahania wkracza cyfrowy kleks. Luzia Kwiatkowska w sposób bezkompromisowy rozprawia się z formą ustalając własne reguły gry. Ta seria plakatowa to w zasadzie 20 małych aktów odwagi. Inspirujące, odświeżające i uniwersalne.

Dr Marcin Władyka

20 kawałków to wybór obrazów, plakatów, powstałych niedawno. Staram się obserwować rzeczywistość i doceniać to co widzę, nawet jeśli nie zawsze mi to pasuje. Próbuję być oszczędna, wydaje mi się, że otacza nas bardzo dużo, obrazów, słów... Zastanawiam się ile koloru jest potrzebne, ile słów. Plakaty pokazują moje osobiste przemyślenia, które nie jestem pewna czy będą czytelne dla odbiorców, mogą być czytane w różny sposób. Słowa wydobyte z ciszy otoczenia inaczej brzmią. Wypowiedź wizualna zależy od wielu czynników, połączona z werbalną tworzy kolejne znaczenia. Plakat jest trudną formą, konieczność zrezygnowania z niepotrzebnego nie jest łatwa. Każdy odbiorca ma w sobie inną wrażliwość, co w przypadku odbioru wizualnego tworzy wiele znaczeń tego samego obrazu. Mam nadzieję, że wybrany zestaw plakatów stworzy wiele nowych interpretacji i znaczeń.

Dr Luiza Kwiatkowska

Luiza Kwiatkowska: 20 kawałków