Dominika Korzeniowska: Ilustracje
Wystawy indywidualne zagraniczne /„Interaktywność (ang. interactivity, łac. interactus – dosłownie: czyn wzajemny) to pojęcie z dziedziny komunikacji. Oznacza zdolność do wzajemnego oddziaływania na siebie, przez komunikujące się strony. Interaktywność to własność dzieła sztuki, która sprawia, że jego odbiorca może podjąć działania, które wpłyną na kształt końcowy dzieła. Stanowi jedną z najważniejszych cech współczesnej kultury.
„Hipertekst to termin dotyczący teorii literatury. Cechuje go nielinearność i niestrukturalność układu leksji.
Oznacza to, że nie ma z góry zdefiniowanej kolejności czytania leksji, a nawigacja między nimi zależy wyłącznie od użytkownika.” O ile odczytanie wiersza ma charakter linearny to tworzenie zaprojektowanej przeze mnie
ilustracji odwołuje się do hiperstekstowego pozyskiwania informacji.
„Przychyliłbym nieba dziecku i myślę o nim często, ale po prawdzie ilustruję dla siebie. Im dłużej pracuję nad książką dla dziecięcą, tym bardziej nie widzę innej możliwości. Artysta ma do wyboru albo zaufać sobie , albo schlebiać urojonym gustom, powiększając dostojne grono światowego infantylizmu.”
Józef Wilkoń
„Ilustracja staje się wtedy metaforą, indywidualną i równie oryginalną wersją wykreowanego świata, plastycznym metajęzykiem zainspirowanym słowem.”
Anita Wincencjusz - Patyna Stacja
„Strzemiński wierzy w artystę, który będzie uczył patrzeć. Natomiast Forma otwarta jest samym uczeniem się. Każdy z nas jest niepowtarzalny, każdy robi co innego. Rolą artysty jest, aby szanując naszą „inność” nie dopuścić do chaosu, aby to co robimy stało się czytelne, komunikatywne.”
Oskar Hansen
Wybrałam otwarty, interaktywny i nielinearny sposób opracowania ilustracji do wierszy Brzechwy gdyż istotny jest dla mnie jako twórcy współudział odbiorców w procesie twórczym.
Jan Brzechwa Bergamuty Interactiv
Wiersze Brzechwy to klasyka literatury dla dzieci, wielokrotnie opracowywana graficznie, interesujące wyzwanie dla każdego ilustratora. Dla mnie to już nie pierwsze spotkanie z Brzechwą, po raz kolejny staram się zilustrować Bergamuty. Pierwszy raz podjęłam ten temat realizując projekt nominowany w konkursie - Książka dobrze zaprojektowana - zacznijmy od dzieci w Katowicach w 2008. W 2012 w oparciu o interaktywną część projektu - mega kolorowanka (wielkoformatowa linearna grafika drukowana cyfrowo na papierze) przeprowadziłam warsztaty dla dzieci Bergamuty Interactiv polegające na zespołowym wykonaniu wspólnej ilustracji. Warsztaty odbyły się w galerii Turbo, Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie. Brały w nich udział dzieci ze szkoły podstawowej nr 12 w Warszawie.
Jan Brzechwa Wiersze
Na Wyspach Bergamutach, Sójka i Na Straganie. Wiersze Brzechwy są bardzo plastyczne, idealne do wielokrotnej interpretacji i kolejnych opracowań. To co mnie interesowało w tej pracy to współczesna i interaktywna wersja dobrze znanych wierszy. Dlatego zrealizowałam swój projekt jako activity set - zestaw do twórczej zabawy. Zeszyt to zestaw wycinanek wraz z wierszem, instrukcją w formie tekstu i ilustracji. Plakat to tło do którego będą przyklejane wycinanki z zeszytu, aby na koniec można było stworzyć dużo-formatową ilustracje wiersza.
Graficznie praca jest kontynuacją i rozwinięciem interesujących mnie technik graficznych – łączy rysunek odręczny, malarstwo, fotografię i grafikę cyfrowa.Staram się unikać estetyzacji form, wprowadzać zapożyczenia z popkultury. Inspiruje mnie popart, sztuka ulicy, sztuka ludowa i prace dzieci.
Z drugiej strony wciąż fascynuje mnie znak i jego skończona i zamknięta forma, oraz szybka, prawie instynktowna siła komunikacji, ale dostrzegam też fascynację dzieci skomplikowanym rysunkiem z nagromadzeniem małych form, które sprzyjają długiej analizie obrazu, koncentracji, a zarazem wielostronnym analizowaniem tematu jako formy otwartej. Umożliwiającej wielorakość interpretacji świata przedstawionego w ilustracji.
Dominika Korzeniowska
Cykl materiał w przeznaczonych do twórczej zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,do wybranych trzech wierzy Jana Brzechwy. ASP Warszawa, 2015