Dariusz Mlącki: Mieszanka Eschatologiczna

Wystawy indywidualne zagraniczne /
 nazwa
Mieszanka Eschatologiczna / Eschatological Medley
 termin
 kuratorzy
Żanna Stankiewicz
 wstęp
Darmowy

Malarstwo Dariusza Mląckiego jest głęboko zakorzenione w polskiej tradycji artystycznej, z jej trwałym dziedzictwem modernistycznych wpływów, strukturalnej geometrii i minimalistycznego języka wizualnego. Mlącki destyluje te cechy w kompozycje bogate w teksturowany kolor i głęboką symbolikę, nadając nowy wymiar, żywość i tajemniczość pozornie znanym formom, na wpół ukrytym w półprzezroczystej mgiełce. Listy lub koperty potęgują enigmatyczną atmosferę kompozycji, przywołującą tajemniczą wiadomość, która pozostaje poza zasięgiem, ponieważ artysta nie daje żadnych wskazówek co do tego, czym naprawdę jest. Niemniej jednak symbole wplecione w malowaną powierzchnię sugerują historię, która łączy przeszłość i teraźniejszość, rzeczywistość i sfery pamięci i marzeń, historię opowiedzianą w melancholijnych tonach, która nieustannie wymyka się widzowi i znika w tajemnicy wielkiej niewiadomej.

dr Māris Čačka
artysta, dyrektor Muzeum Rothko

„A wszystkie prowadzą ku konstatacjom na temat natury życia, przemijania i ulotności ziemskiej wędrówki. W ten sposób – dzięki odbiorcy – w dziele sztuki uobecnia się kulminacja wanitatywnego przesłania. «Jest» i «nie ma», «istniejący» i «nieistniejący», «prawdziwy» i «iluzoryczny» splata się w nim w obraz całości, gdzie śmierć staje się nieodłączną częścią istnienia. Odbiorca pozostaje w zawieszeniu na granicy owych światów: ciało i duch, byt i niebyt, być czy mieć, trwać i przemijać. To nieustająca gra pozorów, zbliżanie się do tajemnicy istnienia i jednoczesne się od niej oddalanie, poszukiwanie bez odnajdowania, otwieranie drzwi, które prowadzą na drugą stronę, bez chęci i możliwości ich przekroczenia, igranie z widzem i sobą samym, z okiem i duchem, zabawa w niematerialność materii, gonitwa za tym co niepoznawalne”.

dr hab. Małgorzata Wrześniak

Mieszanka egzystencjonalna, a właściwie możliwość istnienia przedmiotów nieistniejących, otwiera wystawę obrazami z serii Przedmioty z piór. Ulotność, miękkość, tajemnica. Uniwersalny komunikat, wielowarstwowość znaczeń, duchowość. Potem Koperty, Świece, Listy. Bibułki chińskie, faktury malarskie, pieczęcie, znaczki, symbole.

dr hab. Dariusz Mlącki

Dariusz Mlącki: Mieszanka Eschatologiczna