Piotr Janowczyk: Stain & Line
Wystawy indywidualne zagraniczne /Od autora
Prezentowane na wystawie prace to wąski wybór z ilustracji prasowych i plakatowych, które publikowałem w kolorowych magazynach w latach 2010-2015. Ich modowy charakter wynika z faktu, że w tamtym okresie bardzo bliska była mi estetyka włoskiej i francuskiej ilustracji żurnalowej lat 40. i 50. XX wieku. Szczególnie intrygującą postacią, której twórczość do dziś podziwiam był włoski rysownik Renato Zavagli-Ricciardelli delle Caminate, znany jako René Gruau. Na jego wczesne prace natrafiłem w bibliotece w Nicei i zafascynowany swobodą uprawianego przez niego ilustracji sięgającej technik żurnalowego malowania gwaszem oraz akwarelą podjąłem się kilku projektów, w których dominował linearny kontur i barwne plamy. Mógłbym to nazwać epizodem dolce far niente, który wynikał po części z kontaktów zawodowych z duetem Paprocki&Brzozowski i Grażyną Hase, jak też bliskością środowiska skupionego wokół magazynów kolorowych. Poniższe rysunki nie miały jednak typowo modowego zastosowania i często były ilustracją do tekstów literackich lub biograficznych, w których sprawdzał się również bardziej surowy styl rysunku. Kilkukrotne powroty do Nicei i kontakt z finezyjną ilustracją francuską sprzyjał eksplorowaniu tej formy ilustracyjnej. Jednak efekty tych francusko-włoskich eskapad trafiały w większości do tzw szuflady. Dziś, gdy wpływ kreski René Gruau jest niezaprzeczalny i całe pokoleniu ilustratorów, pod przewodnictwem Davida Downton korzysta pełnymi garściami ze stylu znakomitego Włocha poczułem, że to dobry czas aby odkurzyć autorskie archiwum i wpuścić trochę południowego słońca. Zatem Buongiorno Italia. Viva linee e colori!
Piotr Janowczyk
Piotr Janowczyk jest artystą wizualnym z tytułem magistra historii sztuki. Wykorzystuje szeroko pojęte techniki ilustracyjne do badania i obrazowania współczesnej kultury wizualnej. Szczególnie interesuje się rysunkiem, street artem, formami wideo i animacją.
Jako nauczyciel skupia się na nowoczesnych technikach obrazowania. Obecnie prowadzi Pracownię Ilustracji Cyfrowej oraz wykłady z Historii Kultury Wizualnej w warszawskiej Akademii WIT, pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk, a także Pracownię Rejestracji Obrazu na Uniwersytecie Warszawskim i Akademię Fotografii w Warszawie.
Bogate i zróżnicowane doświadczenia autora odzwierciedlają jego całościowe rozumienie sztuki i ukazują artystyczną wszechstronność. Na wystawie „Stain & Line” można zobaczyć wybór z ponad stu ilustracji prasowych i książkowych, które odzwierciedlają modę i styl życia lat 2010-2015.
Każda ilustracja ma swój własny charakter i emocjonalną historię. Dzięki zastosowaniu kolorów, elementów graficznych i ogólnej kompozycji można dostrzec poczucie pewności siebie, pożądanie, tajemnicę, zmartwienie i zdziwienie. Emocje te są uwypuklane poprzez kombinacje kolorów i zastosowane kontrasty. Ilustracje przedstawiają pewien styl życia lub obraz stylu życia, który artysta chce pokazać widzowi. Z drugiej strony, widz patrzący na portrety może wyobrazić sobie portretowane życie jako własne. Wyobraźnia wywiera ogromny wpływ na emocje, jakich może doświadczyć człowiek, gdyż na wyobraźnię wpływają najgłębsze myśli i pragnienia. Poprzez emocje przedstawione na ilustracjach można poczuć zachwyt, tajemnicę, pożądanie i pewność siebie.
Ilustracja jest ekspresywną formą sztuki, która czasami za pomocą minimalistycznych elementów osiąga imponujące rezultaty; każda linia, kombinacja kolorów i element są przemyślane i przedstawiają własną ideę. W pracach Piotra Janowczyka widać mistrzostwo łączenia elementów, a także wysoki poziom profesjonalizmu w sztuce i ekspresji.
Nauka wielokrotnie udowodniła, że ludzki mózg reaguje na określone kolory w różny sposób. Poprzez zrozumienie, w jaki sposób każda barwa wpływa na umysł i emocje, artysta może sprawić, że kolor stanie się potężnym narzędziem artystycznej ekspresji, co widać w pracach artysty. Inspirację może przynieść wszystko. Tylko jedno słowo, jedna myśl może sprowokować pomysł lub stanowić inspirację, która nada ton całemu dziełu. Prawdziwym mistrzostwem jest znalezienie źródła inspiracji i zobrazowanie tej idei w całym dziele. Ilustracje prezentowane na wystawie pełnią rolę kapsuły czasu, ukazującej emocjonalne tło i trendy lat 2010-2015, z drugiej strony portretując ponadczasową elegancję.
Ilze Bodža
Kurator
Rezekne Academy of Technologies, Łotwa