Justyna Kabala: K&R (wystawa wirtualna)

Wystawy indywidualne zagraniczne /
 nazwa
K&R (fusions)
 miejsce
 termin
 wstęp
Darmowy

2021 - „K&R (fusions)”, Galeria „Meno Parkas”, Kowno, Litwa (wystawa wirtualna udostępniona na stronie galerii).

Inspiracją do powstania cyklu prac było zamówienie na stworzenie rysunku rzeźby francuskiego artysty Julesa Coutana, przedstawiającej wielopostaciową scenę polowania. Na serię składają się rysunki ołówkiem na papierze z naklejonymi wydrukowanymi elementami. Tytuł wystawy jest akronimem, będącym rodzajem kodu czy zagadki, mogącym być odzwierciedleniem wielu słów.

Motywem przewodnim stworzonych rysunków stały się marmurowe rzeźby. Seria odzwierciedla fascynację precyzją wykonania, skomplikowaną dynamiką rzeźbiarskich kompozycji, jak również, samym materiałem, z którego zostały stworzone. Rysowanie rzeźb, wpisane w akademicki system kształcenia, jest dla autorki ważnym elementem codziennej praktyki, która pozwala na ciągłe doskonalenie i kontakt z rysunkowym warsztatem.

Wśród wybranych scen znalazły się zarówno dzieła autorstwa jednych z najwybitniejszych artystów: G. Berniniego, A. Canovy czy B. Thordvaldsena, jak również, przedstawienia mniej znanych autorów, jak, na przykład, Mulera. Tematyka rzeźb zaczerpnięta została głównie z mitologii. Wśród wybranych przedstawień znajdują się: wizerunki Afrodyty, przedstawienia Trzech Gracji, Apolla i Dafne, czy Plutona i Prozerpiny.

W pracach odnaleźć można odniesienia do grafiki projektowej. Poza rysunkiem w cyklu zostały wykorzystane znaki. Elementy graficzne zostają naklejone na niektóre rysunki lub wchodzą we wzajemne interakcje, jako oddzielne prace.

Wśród znaków, wykorzystanych, szczególne miejsce zajmują, niewielkie kursory. Wydrukowane na papierze i wycięte, zostają naklejone na rysunki, w miejscach, które zachęcają do różnego rodzaju skojarzeń i interpretacji. Strzałki, klepsydry, łapki – wskaźniki, za którymi podąża wzrok widza, stały się nieodłącznym elementem nawigacji współczesnych użytkowników komputerów. Dzięki kursorom, sugerującym przestrzeń interaktywną, prace nabierają cech ekranów. Złudzenie ekranu zmienia istotnie pole percepcji, budując napięcie na styku połączenia dwóch odmiennych stylistycznie warstw. Kursory stają się tym samym elementem wizualnej gry – detalem, kluczowym w budowaniu dynamiki obrazu, jak również, jego interpretacji.

Justyna Kabala: K&R (wystawa wirtualna)