dr
Magdalena Furmanik-Kowalska

Historyczka i krytyczka sztuki nowoczesnej i współczesnej, w szczególności Japonii, Korei i Chin. Absolwenta Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (studia doktoranckie - Nauka o Sztuce, 2009-2014; studia magisterskie - Ochrona Dóbr Kultury, 2000-2006) i Uniwersytetu Warszawskiego (studia podyplomowe – Gender Studies).

Organizatorka wielu konferencji i innych wydarzeń kulturalnych, min. „East Asian Theatres: Traditions - Inspirations - European / Polish Contexts” (2015), „Art of Japan, Japanisms and Polish-Japanese Art Relations” (2010), „Poland - China. Art And Cultural Heritage” (2009). Kuratorka kilkunastu wystaw sztuki polskich artystów (Wozownia, HOarT Studio, Galearnia, Wejman Gallery). Koordynatorka projektów badawczych i wydawniczych. Członkini Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata i AICA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki). Wiceprezeska fundacji Art & Modern.

Autorka książki „Kultury Azji oczami artystek. Tożsamość kulturowa w sztuce współczesnej” i „Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich” (2015) oraz współredaktorka serii publikacji o znaczeniach kulturowych ubioru („Strój – zwierciadło kultury” [2013], „Sztuka stroju, strój w sztuce” [2016] i „Co (nie)przystoi mężczyźnie. Ubiór męski w sztuce i kulturze” [2020]).

Wybrane publikacje:
  • „Virtual Worlds as a Space of Creation and a New Form of Language Communication in Chinese Artworks”, dsignn, nr 1/2023, s. 28-31.
  • „Cultural Tradition or Kitsch? Buddhist Iconography in the Art of Contemporary East Asian Women Artists”, Art of Orient, Vol. 12, red. Bogna Łakomska, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2023, str. 110-117, https://doi.org/10.15804/aoto202306
  • Józef Hecht. Arka Noego / Atlas, red. Magdalena Furmanik-Kowalska, Krzysztof Wejman, Fundacja Art & Modern/ Wejman Gallery, Warszawa 2023.
  • „Battlegrounds. Net Art and Virtual Worlds in the Work of Chinese Artists”, Global Journal of HUMAN-SOCIAL SCIENCE: Arts & Humanities-Psychology, Vol.22, Issue 11, Global Journals 2022, str. 11-16.
  • Elie Nadelman. W poszukiwaniu piękna..., red. Magdalena Furmanik-Kowalska, Krzysztof Wejman, Fundacja Art & Modern, Warszawa 2022.
  • Darek Pala. Człowiek- natura / Natura – Człowiek (katalog), Pala Foundation, Warszawa 2022.
  • „Living out a Suitcase: The Symbol of Travel in Far East Asian Art”, The Artistic Tradition of Non-European Cultures, Vol. 9/10, 2022.
  • Bunt i Wolność. Linoryty Stanisława Kubickiego (1889-1942) – katalog wystawy, red. Magdalena Furmanik-Kowalska, Fundacja Art & Modern/ Wejman Gallery, Warszawa 2021.
  • „Jak powinny wyglądać ilustracje dla dzieci. Recenzja książki „Admirałowie wyobraźni. 100 lat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci” [KL dzieciom], Kultura Liberalna, nr 641 (16/2021), 20 kwietnia 2021, https://kulturaliberalna.pl/2021/04/20/recenzja-ksiazki-admiralowie-wyobrazni-kl-dzieciom/
  • „Culture Trouble: The Significance of Cultural Context in an Art Historian’s Research on Chinese Contemporary Art”,  Art of Orient, Vol. 10, red. Bogna Łakomska, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2021, str. 54-61, https://doi.org/10.15804/aoto202104
  • „Discust or Fascination? Insects in Works of Contemporary East Asian Artists”, Art of Orient, Vol. 9, red. Bogna Łakomska, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020, str. 155-171, https://doi.org/10.15804/aoto202007
  • „Między prostotą a nadmiarem, surowością a słodkością. Refleksje wokół współczesnego designu japońskiego”, Linia Prosta 2020, http://liniaprosta.com/miedzy-prostota-a-nadmiarem-surowoscia-a-slodkoscia-refleksje-wokol-wspolczesnego-designu-japonskiego/
  • Jarema – awangardowa feministka? Obraz artystki w biografii Agnieszki Daukszy, Kultura Liberalna, nr 607 (37/2020), 25 sierpnia 2020, https://kulturaliberalna.pl/2020/08/25/magdalena-furmanik-kowalska-recenzja-agnieszka-dauksza-jaremianka/
  • „Tradycyjna kultura a współczesny chiński design”, Linia Prosta, 2020, http://liniaprosta.com/2588-2/
  • „Which tradition is mine? Chinese women artists and cultural identity”, Journal of Contemporary Chinese Art, Volume 6, Numbers 2-3, Intellect, 2019, str. 305-319. https://doi.org/10.1386/jcca_00009_1
  • „European Fairy Tales and Kawaii Aesthetics in the Photography of Ewa Doroszenko” [w:] World Art Studies. Poland–Japan Contemporary Art And Artistic Relations, red. Magdalena Durda-Dmitruk, Vol. 19, Polish Institute of World Art Studies and TAKO Publishing House, Warsaw-Torun 2019, str. 77-84.
  • Kawaii Friends or Mythical Beast. Dragons and other Animals in the Art of Takano Aya” [w:] Analecta Nipponica. Journal of Polish Association  for Japanese Studies. Special Issue: Animals in Japanese Culture, red. Beata Kubiak Ho-Chi, Yoko Fujii Karpoluk, Vol. 8/2018, Polish Association for Japanese Studies, Warszawa 2018,  str. 123-134.
  • „Wyrażając siebie. Stroje Fridy Kahlo a jej twórczość”- recenzja wystawy w Victoria&Albert Museum, Linia Prosta, nr 9/2018, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, s. 36-43.
  • „Chinese Opera (xiqu) as a Significant Element of Contemporary Artwork” [w:] East Asian Theatres. Traditions - Inspirations - European/Polish Context, red. Maurycy Gawarski, Beata Kubiak Ho-Chi, Ewa Rynarzewska , „World Art Studies”, Vol. 17, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Wydawnictwo TAKO, Warszawa-Toruń 2017, str. 241-247.
  • „Ubiór w instalacjach artystów chińskich” [w:] Sztuka stroju, strój w sztuce, red. Magdalena Furmanik-Kowalska, Anna Straszewska, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Wydawnictwo TAKO, Warszawa-Toruń 2016.
  • „Culture and Globalisation in Wang Qingsong's Photography”, Art of the Orient, 2015, Vol. 4, red. Bogna Łakomska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, str. 209-219.
  • „Rola kimona we współczesnej sztuce artystek japońskich” [w:] Strój - zwierciadło kultury, red. Magdalena Furmanik-Kowalska, Joanna Wasilewska, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Wydawnictwo TAKO, Warszawa-Toruń 2013, str. 129-138.
  • Ikonografia jenotów, lisów i innych japońskich demonów w filmie „Szopy w natarciu. Pom Poko” Isao Takahaty [w:] Studio Ghibli. Miejsce filmów animowanych we współczesnej kulturze japońskiej, red. Joanna Zaremba-Penk, Marcin Lisiecki, Wydawnictwo KIRIN, Toruń 2012, str. 199-214.
  • Almost true – fotografia Natalii Jaskula – katalog wystawy, „Wozownia”, Toruń 2012
  • „Młoda sztuka, młody kolekcjoner”  - wywiad z Michałem Borowikiem, Czas na wnętrze, nr 1/2012, str. 146-147.
  • Bobry Pana Boga. Zapomniany Świat Olędrów – katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne w Warszawie 2010.
Kurator wystaw