Multimedialny System Wsparcia Edukacji Uczniów z Niepełnosprawnością Intelektualną – Patryk też może
01/10/2015Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk oraz Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej podjęły współpracę naukową w celu stworzenia wspólnego systemu edukacyjno-terapeutyczno-wspomagającego, z wykorzystaniem najnowszych technologii teleinformatycznych, dla dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu umiarkowanym i znacznym), uwzględniającego preferencje sensoryczne, indywidualne predyspozycje rozwojowe oraz zainteresowania.
We wspólnej publikacji „Multimedialny System Wsparcia Edukacji Uczniów z Niepełnosprawnością Intelektualną – Patryk też może” zaprezentowano koncepcję oraz raport z badań ankietowych projektu.
Istota rozwiązania wypracowanego, przez interdyscyplinarny Zespół, wyraża się w okresleniu ram i podstaw projektowania systemów wspomagania kształcenia specjalnego stanowiąc tym samym bazę dla ustrukturyzowanego systemu oceny moinitorowania postępów rozwojowych uczniów oraz tworzenia zindywidualizowych programów edukacyjnych o wysokim stopniu efektywnosci pracy. W rezultacie planowany projektem System „Patryk też może” będzie wspomagał proces identyfikacji i pomiaru rzeczywistych potrzeb w obszarze kształcenia specjalnego oraz przygotuje grunt pod dalszy rozwój narzędzi wspomagających edukację.
Zaproponowane kompleksowe rozwiązanie w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej przeznaczone dla nauczycieli, opiekunów, uczniów z niepełnosprawnością, służyć będzie wsparciu nabywania kluczowych kompetencji edukacyjnych, w tym umiejętności cyfrowych stanowiących ważny element przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu i społecznemu.
Implementacja informatyczna e-ankiet w badaniu ankietowym została wykonana przez Bartłomieja Solarza-Niesłuchowskiego i Macieja Wysockiego (WSISiZ). Okładkę publikacji zaprojektowała Małgorzata Sobocińska-KISS (WSISiZ).